Een duurzame sociale leefomgeving

Nu en dan even buiten de lijntjes kleuren

 

Als Peter de Bey een product aan de man moet brengen, wil hij er graag zelf blij van worden. ,,Want dat geeft inspiratie.´´ Te vaak kreeg de communicatiedeskundige echter een bouwplan op zijn bureau waarvan hij dacht: ,,had dat nou niet íets minder conservatief gekund?´´

De Bey, eigenaar van een communicatie- en reclamebureau, heeft veel ervaring met  woningbouwprojecten. "Hele mooie, maar soms ook mindere plannen die geen enkele onderscheidende kwaliteit hebben. Ik kan zeggen dat het niet meevalt om daarbij een wervende advertentie of een glossy brochure te maken."
In de communicatie mag je soms uitvergroten, vindt De Bey. "Ik probeer gevoel over te brengen en mensen te inspireren. Dat is de grote uitdaging. Je kunt een product dan best een beetje op leuken. Maar ik ben wel kritisch en kijk altijd door de bril van de consument."

In gesprekken met projectontwikkelaars en bouwers pleit hij er altijd voor om aandacht te schenken aan doelgroepen en lifestyle. "Je moet niet rechttoe rechtaan uniforme woningen bouwen met een basisplattegrond. Je moet voorzien in verschillende behoeften, verschillende smaken en het liefst maatwerk leveren."

De samenwerking binnen Kluer geeft de communicatiestrateeg energie. "Het mooie is dat alle betrokken partijen vooraf hun inbreng geven, niet pas als het plan is dichtgetimmerd. Zo krijg je een beter eindproduct. Diversiteit brengt leven in de brouwerij. En als het een beetje kan, zorg ik dat er nu en dan ook een beetje buiten de lijntjes wordt gekleurd."

Dat er momenteel weer schaarste ontstaat op de woningmarkt, brengt een groot risico met zich mee, waarschuwt De Bey. "Voor je het weet krijgt de consument weer eenheidsworst voorgeschoteld omdat de noodzaak ontbreekt om te investeren in kwaliteit. En dat zal altijd ten koste gaan van de duurzaamheid van een woonwijk."